Music and Ideology in Cold War Europe
This book places the radicalization of art music in early post-war France in its broader socio-cultural and political context. It pursues two general and intersecting lines of inquiry. The first details the stances towards musical conservatism and innovation adopted by cultural strategists representing Western and Soviet ideological interests at the onset of the Cold War. The second, which draws upon the commentaries of Theodor Adorno and Jean-Paul Sartre, recognizes that the Cold War generated a heightened political awareness amongst French musicians at the very time when the social relevance of avant-garde music had become the subject of widespread debate. The study considers the implications of the performance at L'Oeuvre du XXe siecle, an international arts festival staged in Paris in 1952 with the intention of discrediting socialist realism by means of two opposing musical types: neo-classicism (represented by Stravinsky's Symphony in C) and serialism (Boulez's Structures 1a).
-
Autore:
-
Editore:
-
Collana:Music in the Twentieth Century
-
Anno:2006
-
Rilegatura:Paperback / softback
-
Pagine:256 p.
Le schede prodotto sono aggiornate in conformità al Regolamento UE 988/2023. Laddove ci fossero taluni dati non disponibili per ragioni indipendenti da Feltrinelli, vi informiamo che stiamo compiendo ogni ragionevole sforzo per inserirli. Vi invitiamo a controllare periodicamente il sito www.lafeltrinelli.it per eventuali novità e aggiornamenti.
Per le vendite di prodotti da terze parti, ciascun venditore si assume la piena e diretta responsabilità per la commercializzazione del prodotto e per la sua conformità al Regolamento UE 988/2023, nonché alle normative nazionali ed europee vigenti.
Per informazioni sulla sicurezza dei prodotti, contattare productsafety@feltrinelli.it